Alla inlägg under april 2008

Av Sofia - 1 april 2008 13:54

Promenaden var lika härlig som jag trodde. Vi hade dock klätt oss alldeles för varmt, i solen stekte det. Milton blev lagomt blöt och smutsig men lika munter för det. Innan vi begav oss iväg tränade vi lite lydnad på gårdsplanen. Nu hade Linnea både godis och leksak. Först var Milton inte så intresserad av Linnea men när han gjorde rätt och fick leksaken som beröm blev han som en helt annan hund. Han blev mycket, mycket mer motiverad och höll en betydligt stabilare kontakt, han släppte inte hennes sida. Nu fick han ju verkligen själv jobba för belöningen, inga mutor med godis och tjat med rösten. Detta känns som en metod att fortsätta jobba med!


Det blev en promenad där vi nog aldrig gått förut. Vet inte varför, för det är ju jättefint. Han skötte sig fint i kopplet och gjorde fina inkallningar. Vi tränade även lite "gå här" förbi några hus som fungerade sådär. Lite frestande med hästbajs vid vägkanten men han höll sig ändå nära. Jag lägger in lite bilder från denna fina dag.


Linnea och Milton.


 

Fint upplogad väg trots att den inte används så mycket.


Hittar en fin vedklabbe.


 Lite passivitet hann vi också med.


Fångar en snöboll.


 

Milton sitter fint.


Påväg hem.


Bland det bästa är att få bära hem posten.


Söt som socker.

Av Sofia - 1 april 2008 09:39

Vi gick ut nån minut innan bussen skulle komma. Vi väntade och väntade och efter ungefär 20 minuter gick vi in. Precis när vi stängt dörren körde bussen förbi men det gjorde ingenting. Varken jag eller Linnea hade något speciellt i skolan idag, det var mest skönt att ha "missat" den.


Vovven skulle egentligen ha varit ensam till klockan 15:00 idag men istället får han dras med oss hela dagen. Jag tror dock inte han resonerar så. För tillfället sover han gott ännu, en ganska morgontrött kille (så länge ingen hittar på något). Jag och Linnea har planerat att gå en morgonrunda med honom. Nu skiner solen och det är jättevackert väder så det kommer nog bli toppenmysigt. Igår var vi även ut på en liten prommis. Han var jättefin, underbar i kopplet, fina och snabba-som-ett-skott inkallningar, möte med annan hund som gick fint... Lydnaden på gården kankse inte gick toppen dock. Vi ska köpa en belöningsleksak och blanda in mer lek under träningen för att göra honom mer motiverad. Jag var föresten in i den nya djurbutiken Nordh´s Zoo tror jag den hette. Riktigt bra faktiskt, jag är ju ett stort fan av djuraffärer. Det är nog inte någon gång jag är på stan och inte in på Djurmagasinet.


Jag har just läst litegrand om just belöning och motvation på internet. Har funnit en sida som är riktigt bra, verkligen aktuell för våran del. Mycket grundläggande och det är viktigt. Det kommer nog bli bra det här.


Nu ska jag göra något annat, snart blir det promenad!!! Puss och kram!

Ovido - Quiz & Flashcards