Alla inlägg under mars 2008

Av Sofia - 30 mars 2008 22:08

Ja nu var det några dagar sen jag skrev... Ska försöka sammanfatta slutet på detta lov.


I fredags var jag med några kompisar i Vitsand där vi satt i solen och grillade. Det var verkligen toppenväder. Sedan på kvällen var familjen bjuden på middag hos familjen Grahns i Munksund. Milton följde med och skötte sig jättebra! Han la sig ner redan efter kanske 30 minuter och var allmänt lugn. Vi var ju där i flera timmar, ända till 22 någon gång så Milton han låg och sov största delen. Så lugn som han var trodde jag inte riktigt han skulle vara, vilket var super! Sedan lördag kom några vänner till Jävre och vi for ner till Bunesand för att grilla och ha trevligt. Milton fick följa med och var ganska så het till en början. Milton fungerar som så att han är lugn inomhus och ger järnet utomhus. Ibland kan han bli så het att han får fnatt och studsar omkring och nafsar i byxbenen. Roligt tycker kanske en del men så trevligt är det ju inte. Han fick lite sådana fnatt när vi just kommit dit när några av vännerna var lite väl trevliga mot honom. Milton är nog livlig som han är, man behöver egentligen inte "liva" upp honom för då kan det ofta bara bli fel. Detta tror jag är en liten mognadsfråga för att nafsa och sådär skulle jag iaf inte acceptera av en äldre hund. Milton lugnade dock ner sig och kunde strosa för sig själv runt eldstaden. Tyvärr hade vi inte ett så trevligt väder men vi var inte ledsna för det. Efter våran utflykt vandrade vi hem till mig och åt middag. En mycket trevlig dag!


Idag har jag inte gjort sådär jättemycket. Jag och syrran var däremot ute en stund på förmiddan och tränade vovven. Han har inte den bästa positionen under fotgående så från och med idag har vi tänkt jobba på den biten. Syrran hade varit på internet och läst litegrand och kom fram till att klickern skulle nog vara bra till hands. Vi tränade då fritt följ med klickern och det är början på någonting nytt. För matte gick det bra att klicka i rätta stund förutom en gång då det blev helt fel. Milton tog kopplet i munnen och jag sa nej samtidigt som jag ryckte i kopplet och av ren klumpighet råkade jag klicka. Undra vad Milton trodde jag berömde där...? Jag tittade chockat upp på Linnea och stod och skrattade. "Mmm det är ju bra du är tydlig". Jag tror däremot att denna metod kommer fungera super, bara matte gör rätt så.


Senare på dagen gick vi på en promenad i det fuktiga vädret och senare hälsade vi på mormor och morfar i Öjebyn. Vovven fick hänga på. Sedan har jag och Linnea varit på ridklubben och kört. Shettiskörning var det på schemat och jag har nog aldrig skrattat så mycket i hästväg. Ridgruppen delade upp sig i två lag och hade varsin shettis och vagn. Sedan tävlade vi mot varandra i en bana både på tid och minst fel. Vårt lag vann tillslut efter en mycket jämn kamp.


Nu ska jag packa gympaväskan för jag har idrott imorgon kl 8:10. Borde gå och lägga mig nu för jag ska upp 5:30. Godnatt, godnatt.



Av Sofia - 27 mars 2008 16:12

Har för ett litet tag sedan kommit hem efter en underbar promenad med vovven. Lite blåsig väder men det var bara härligt. Vovven skötte sig jättefint, vi blev även omkörda av en häst utan problem. Han hittade något väldigt speciellt när han sprang lös så jag gick om honom och var kanske 100 m framför då jag snabbt hoppade åt sidan bakom ett träd. Milton upptäckte fort att jag var borta och stod still och tittade åt alla möjliga håll. Sedan sprang han framåt men stannade upp och sprang sedan tillbaka så långt att jag inte kunde se honom. Då ropade jag "piiip" och han sprang tillbaka. Tillslut hittade han mig med lite hjälp och blev urlycklig!!! Om han bara började spåra mig så skulle han ju hitta mig med ett nafs men icke det. Knasiga vovve:)


Ikväll halv sju ska jag till en kompis som fyllt 18 plus att hon klarade körkortet i tisdags. Det blir middag så man ska komma hungrig.

Puss och kram.



Av Sofia - 27 mars 2008 09:56

Igår spenderades i princip hela dagen i Svensbyn. Vi tränade med vovvarna ungefär som igår. Försvårade övningarna något och det gick fint. Inomhus kunde Milton lägga sig ner men låg inte så långa stunder. Mot slutet tror jag dock han sov litegrand. Detta är ju en träning för sig, att kunna slappna av i andra miljöer. Flattar kan ju ha lite svårt för detta och han är ju samtidigt väldigt ung så det tar nog sin tid.. men mycket viktigt att träna.


Efter besöket körde vi till Böle, till uppfödaren. Hon skulle få titta på Miltons knöl på nosen men först var vi och kollade på valparna. Åååååå de var så otroligt söta och små, 4 veckor gamla. Precis när vi var där så var ett ungt par och kollade på dem. Det kändes som om det var nyss, riktigt nyss man var i den situationen själv!! Det är inte klokt vad tiden går! Gunilla trodde däremot inte att Miltons knöl var någon fara. Skulle den bli större måste man ju kolla upp det men annars så kan man ju ta bort den när han svövs för att ögonlysas.


Väl hemma i Jiverr så frågade mamma om vi tingat en till, på skoj alltså. Någon fler blir det inte än, men kanske i framtiden när Millebille blivit lite mer "vuxen"... Vem vet?

Av Sofia - 26 mars 2008 10:16

Igår var vi iväg till Svensbyn en sväng. Först började "träningen" med lite passivitet, därefter gick de omkring hullerombuller på gårdsplanen. Där var syftet att de skulle gå fot och söka kontakt. Det kanske inte var 100% kontakt men ändå bra. Sedan gick de i en cirkel, först en stor och sedan en liten. Där stannade de upp, satt, gick fort och gick långsamt. Fungerade också fint. Därefter tränade vi hundmötet. Först möttes de så att förarna var mot varandra och sedan hundarna mot varandra. Detta fungerade också fint. Kanske inte kontakt hela vägen men ingen drog till den andra. Sedan tränades hundmöte och att de skulle stanna upp, faster och Linnea, och hälsa på varann utan att hundarna skulle hälsa. Bruno skötte sig perfekt men Milton ville gärna nosa. Efter några gånger fungerade även det för Milton. Det blev även lite sitt-stanna. Först satte de ner hundarna och gick iväg kanske 7-8 m. Då passerade jag och mamma mellan hundarna och förarna samtidigt som vi småpratade med varann. Det gick jättebra, vi gick på dit och tillbaka. Sedan fick Milton sitta-stanna och Linnea gick ifrån och så fick faster och Bruno passera, både dit och tillbaka. Därefter var det Brunos tur och det fungerade lika bra för båda två. Sist men inte minst var det inkallning. Först en lite enklare övning där ett av ekipagen fick sitta nästan brevid hunden som skulle lockas in. Den svårare var att ett av ekipagen skulle sitta på sidan men längre fram. Hunden som skulle lockas in var alltså tvungen passera dem. Fungerade lika bra för båda men Milton hade ett liiiite snabbare tempo än Bruno. Milton är lite mer fart och fläkt medan Bruno är mer lugn och stabil.


Tidigare gånger när vi tränat ihop har vi tränat efter att de fått leka en stund men det har inte varit så smart. Speciellt Milton har varit helt död i hjärnan och de har som inte riktigt gått. Från och med förra gången tränade vi innan vi gick på promenad och det fungerade MYCKET bättre. Jämför vi förra gången och igår så har de även utvecklats. Övingarna kan bli svårare och svårare.


Idag har vi även tänkt fara dit. Nu när det är lov och så fint väder måste man ju passa på. Nu ska jag leta lite på internet på nyttiga övningar man kan göra.


Ha det gott! Kram.



Av Sofia - 24 mars 2008 16:14

Nu är jag trött i kropp och knopp efter en härlig och mkt ansträngande utflykt. Bara att gå över isen med skotrar körandes kors och tvärs, promenerande människor och lösa hundar gör en ganska tagen. Man måste ju liksom ligga "steget före" när man är hundägare om man inte vill något oväntat ska hända. Sedan väl på stugan blev det träning tillsammans med fasters hund Bruno. Bruno är en 2årig kastrerad lab. Alltid när vi träffats har Milton "ridit" på Bruno men vi har tänkt att det är dominans... men han ger sig aldrig. Min faster hörde dock häromdagen av en kvinna att kastrerade hanar luktar värre/mer än tikar. Milton tror alltså att Bruno är tik och är ute efter att para sig. Från början lät vi de springa lösa och "busa". Bruno vände aldrig rumpan till, till en början men han tröttnade tillslut och då var det fritt fram för Milton. Vi gjorde då som så att vi kastade en ihoprullat koppel och sa till på skarpen varje gång Milton gick på Bruno. Efter ett tag var det som om Milton förstod och kunde låta Bruno vara för sig själv. Det gick faktiskt jättebra om jag ska vara ärlig. Klart över förväntan.


Ett strålande väder har vi också haft. Solig, inte ett moln, inte så kallt och helt vindstilla. Helt underbart. Vi var nog på stugan i kanske 3 h, något sånt och jag är tillräckligt fräknig i ansiktet.


Imorgon har vi planerat att fara till Svensbyn och träna med Bruno. Kommer säkert bli lika givande som idag. Här kommer lite (lite och lite) bilder från idag.


Stålande sol.


Påväg mot Sandön.


Väl framme hälsar Bruno oss välkomna.


Här busas det vilt.


Ibland får matte dämpa lyckan.


Bruno mår gott i solen.


Milton liksaså.


Simon anläner på skidor, drygt 10 år sedan sist.


Mycket ståtlig.


John och Annelie.


 Här mår vi gott.


 På hemvägen.


 Puss säger Milton.


 Duktiga vovvar.


I koppel kan vi också gå.


 Bruno travar på.


Så var denna utflykt över och jag kan meddela att Milton sover gott just nu. Hejs!



Av Sofia - 24 mars 2008 10:53

Nu packar vi för utflykt till Sandön. Matsäck, varma kläder, kameran, hundgodis...


Vi måste ringa idag.

Av Sofia - 23 mars 2008 10:39

Jag blir väckt flera gånger imorse genom att hunden kommer och slickar mig i ansiktet. "Gå å lägg" dig säger jag med en hyfsat oklar morgonröst. Visst, han lägger sig men snart är han där igen. Klockan sju är nämligen Miltons frukoststund så då måste han ju visa det. Som tur var klivet pappa upp tidigt och tar hand om den hungriga.


Kring nio kliver jag upp och äter en ljuvlig påskfrukost. Det är påskskinka, sillsallad, ägg, gravad lax och såklart påskmust! Inte dåligt! För alla er som inte äter såhär vid påsk rekomenderar jag det starkt.


Vad som annars händer idag vet jag inte riktigt. Är ledsen för att ridningen är inställd idag... Men vi skulle kunna ringa till Lundmarks och höra. Det var alldelles för länge sedan vi var där sist, typ i somras. Det är somsagt inte så lätt att ta sig hit och dit när man bor en bit bort och inte har körkort.. Man vill ju heller inte plåga föräldrarna att köra hela tiden, de skjutsar ju oss en gång i veckan till stallet i stan och det är ju jättebra!


Någon dag här framöver har vi tänkt gå ut till Sandön med både Milton och Bruno. Det var ett tag sedan de sågs. Träna med dem ska vi också hinna med. Nyttigt, nyttigt. Tänk så mysigt med att ta med sig matsäck och vandra över isen med de där gossarna i solskenet... Längtar! (Bruno är även anmäld till samma kurs som Milton, det kommer bli toppen!!)



Av Sofia - 22 mars 2008 19:02

Åååh nu sitter jag här proppmätt. Jag har ätit alldelles för mycket godis och påskmat så att jag nästan spyr. Tror dock inte jag är ensam om den biten just denna helg. Jag minns inte hur många ton godis vi svenskar köper under påsk, det var olidligt. Jag köpte en påse idag på coop för 13 kr. Det kanske inte var så mycket men jag blev äckligt mätt.


Jag har hunnit med en stadstur idag. Jag åkte in med Hanna som väldigt snart har körkort. Tänk vilket frihet vi får!! Aja, jag köpte mig iaf en ny mascara. Jag vågade mig en som jag aldrig tidigare haft, en från Nivea med två borstar som kändes riktigt bra. Har dock inte provat den ännu. Sedan blev det en vit skjorta som jag spanat in på Internet. Faktiskt från Lindex, jag tror aldrig jag köpt ett klädesplagg därifrån. Sedan blev det en tunika från Seeme som var på halva priset. Nu är kortet tomt men snart är det ny månad.


Mormor och morfar är här just nu. De har ätit middag hos oss och tittat på hunden. Å vad de tycker det är jobbigt att inte få hälsa på honom när de kommer så de hälsar som litegrand ändå. Milton blir ju väldigt glad men lägger sig snabbt. Jag och syster har nyss kollat på lite bilder och filmer på Milton när han var mindre. Att han är 11 månader är ofattbart, snart ÅRET!! Det skulle kännas mer normalt om han var kanske 4 månader nu men inte det... Stor, eller rättare sagt större har han blivit men valp det är han fortfarande i knoppen(jag tror och hoppas att han alltid kommer vara så). Jag funderade på vad jag ska köpa honom till 1-års present. Känns som om det ska vara lite speciellt... Självklart blir det något gott och jag har funderat på kanske nya skålar. För nuvarandet är de sånadär i metall men jag tycker de är så sjukt fina de i keramik. Tänker dock att de kanske är lite opraktiska att bära och fylla.. Vi får väl se.


Hoppas alla har en underbar påskhelg och glöm inte bort varför vi firar den! Puss och kram och än en gång Glad Påsk!

Milton önskar också alla en Glad Påsk!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards