Alla inlägg den 9 april 2008

Av Sofia - 9 april 2008 18:56

Har just kommit hem från en prommis. Först gick vi ut (jag, Linnea och vovven) för att träna lite lydnad på gårdsplanen. Det var Linnea som var hundförare och jag var "domare". Först blev det platsliggande, lite längre stund än en vanlig "ligg-stanna" men långt ifrån 2 min. Han höll dock klockren kontakt hela tiden och satt sig inte upp när Linnea kom tillbaka. Sedan blev det tandvisning som gick toppen. Med tanke på att han var väldigt het blev man nästan chockad. Han satt helt still. Sedan blev det fritt följ (för dig som är insatt i lydnad vet vi att linförighetn egentligen kommer före). Linnea hade som motivering godis och leksak. Leksaken har gjort susen kan jag säga! Nu behövs ingen tjat eller lock med annat, han är ändå motiverad. Använder du rösten som beröm blir han dock ännu ännu mer motiverad men vi ska ju som sagt trappa ner med det. Ibland kan han däremot bli lite väl het och kan nafsa i byxbenen och hoppa i luften men det ignorerar vi. Lydnaden ska bara vara rolig för honom, felen han gör ignoreras och belöningen blir utebliven. Ja, han var iaf riktigt duktig, gjorde framåt marsch, höger om, vänster om, helt om, halt men jättefin kontakt. Sedan blev det lite linförighet på samma sätt. Om jag ska vara ärlig har det aldrig gått så bra med lydnaden som idag.


Promenaden var härlig, men vädret var väl inte på topp. Snö, blåst och kallt. Lös fick han vara längs en gammal skogsstig/väg och vi lekte lite kurragömma. Linnea fick gömma sig och han hittade henne galant!


Tidigare idag gick jag på stan och köpte en present till mamma eftersom hon fyller år på fredag. Hoppas hon blir glad! Såg också en sak på duka som pappa ska få köpa till henne. Sedan blev det också en leksak till vovven, en tråd-tugg-knut. Han fick ha den en stund men han käkade upp trådar så jag lade bort den. Linnea sa att det kan vara farlig så jag vet inte... Nu ska jag se om jag ska börja plugga litegrand. Fick just veta att vi är lediga imorgon så jag vet inte om jag lämnar allt till då..? Nej, nu måste jag ta tag i det här.


 Ha det gott, kram Milton.

Ovido - Quiz & Flashcards