Alla inlägg under april 2008

Av Sofia - 8 april 2008 16:50

Företagsekonomin skulle inte vara så svår om man hade en lärare som kunde lära ut... En lärare som skulle kunna förklara från grunden eftersom man är nybörjare, en lärare som skulle kunna få en fråga och svara på den och inte hitta på något annat, en lärare som inte babblade bort lektionerna, en lärare som kunde få oss att förstå... tyvärr har jag dock inte det. Man får liksom lära sig själv här hemma, läsa i boken, prova på uppgifter, kolla i facit och försöka komma på hur man ska tänka genom att utgå från det. Ibland tycker man poletten faller ner, men ibland förstår man ingenting.


 Jag har idag för första gången varit ut på joggingtur på 5 km med vovven och det gick super. Han sprang fint och energiskt vid sidan och verkade må toppen. Jämför man med att springa själv och att springa med hund är det 1000 ggr roligare det sistnämnda! Det gör en själv mer motiverat och kanske man springer en aningen snabbare då..?


När vi kom hem var han alldeles frostig under hela magen. Inte vitt, vanligt frost utan lite gråare. Jag snörde in honom i duschen för det kanske var smuts. Jo mycket riktigt, vattnet blev alldeles skitigt (tur att de inte hann tina innan jag tvättade bort det, mamma hade nystädat idag).


Nu ska jag fortsätta plugga. Måste bara nämna att jag red Wille i söndags. Det gick toppen och vilket kanonhäst!


Wille på sommarbetet för något år sedan.

Av Sofia - 8 april 2008 11:28

Nu ska jag strax ta itu med läxan. Har väldigt mycket i veckan så det blev en hemma-pluggar-dag. Senare blir det säkert också en promenad med vovven, synd att det är lite tråkigt väder bara.


Vi hörs, kram.

Av Sofia - 6 april 2008 17:43

Kom för en stund sedan hem efter en härlig prommis. Vi tog en runda där han fick springa lös och ha skoj, kanske halva biten ungefär. Vi mötte 3 skotrar och klev bara av leden när de passerade (inget kopplande). Vovven satt så snällt och fint och fokuserade på matte. Han är inte intresserad av skotrar, har då inte visat det iaf. Han fann även en pinne under promenaden och då lockade jag på honom med glad röst och då kom han springande med den och jag kunde ta den ur munnen och sedan blev det klapp och beröm. Pinnen fick han också tillbaka. Det tog han även med sig en bra bit, säkert endast för att jag hade berömt honom, sagt att pinnen var så fin.


Det hände en otroligt häftig grej i förmiddags. Jag och pappa gick till Kustkyrkan. Hanna min gamle vän var mötesledare och hon var superduktig! Ja, det var iaf väldigt mysigt och Simon Jonsson höll en intressant predikan, om Helande. Mot mötets slut blev det några minuter för vem som helst att gå upp och berätta om de någon gång blivit helade eller helat någon, eller bara vittna. Det gick fram många männsikor som berättade om vad det varit med om, och några av dem som gick upp var sjuka och ville att vi skulle be för dem. Simon Jonsson bad därför för alla, att människor skulle bli helade vad det än var. Efter det, redan planerat, skulle en man gå upp och informera om en barnläger. Först berättade han om det men han verkade mycket rörd. Sedan berättade han att sedan påsk hade han haft dåligt i ryggen och speciellt dessa senaste dagar. Men nu, precis när han skulle gå upp för att informera om lägret kände han att all smärta var borta, bara sådär! Åå jag blev så rörd, ja alla blev rörda. Tänk vad Gud kan göra.


Nu ska jag göra mig i ordning för att fara och rida. Idag har vi cavaletti på böjt spår. Längtar!


Kram hejs.

Av Sofia - 5 april 2008 19:37

Nu sitter jag här i mjukiskläder och ska strax iväg till Evelina. Det blir bara jag, Hanna och Cissi för de andra kände inte för att komma... Tråkigt. Vi ska se körslaget och kanske en film. Sedan ska vi äta gott och bara mysa.


Hejsvejs. 


Av Sofia - 5 april 2008 13:14

I fredags fick jag ett skönhets-produkt-köpar-il. På kicks köpte jag en ny foundation och en pensel till den (nu kan man verkligen säga man "målar" sig), en ansiktskräm och peelingkräm på HM och ett läppglans på Åhlens. Allt i märket Nivea. För att stoppa den röda tråden köpte jag bajspåsar på Coop för de började ta slut. Bodde man i stan skulle det nog gå åt en hel, för oss är det faktisk första gången vi köper en ny förpackning men vi har alltid tagit bort bajset på olämpliga ställen.

Igår när vi kom hem gick pappa precis ut för att fara och skidra. Han hade tänkt ta hunden med sig men vi stoppade honom för vi ville gå ut med honom. Det var bara att hoppa in i andra kläder och bege sig iväg. Det blev en promenad först i skogen där vovven fick springa lös, sedan in på Ica och köpa 2 st mangos och godis, sedan tog vi vägen hem. Vovven var loveli på alla sätt.


På kvällssidan var jag på Förfest till himlen. Det var mycket trevligt och kanske de roligaste någonsin. Marcus, min käre vän var verkligen klockren! Efter det åkte vi till Hanna Wiksten och kvällsfikade och hade mysigt. När jag kommer hem vid 2-tiden möts jag av en trött men glad hund precis innanför dörren. Vi har ju en hundgård och när man öppnar den grinden hörs det inifrån så Milton brukar därför alltid springa till dörren och vänta. Redan innan man öppnat dörren viftar han på svansen. Gullpojken.


Jag blev nästan chockad när jag vaknade idag. Klockan var 11:40 och så länge har jag nog inte sovit på år och dar. Synd att missa hela morgonen, min favoritstund på dagen men samtidigt skönt. Jag behövde nog sova ut.Vädret är dock inte så trevligt. Mulet, fuktigt och grått. Jag har funderat på att gå ut med hunden men pappa har redan varit ut med honom, fast det var ju imorse. Han orkar säkert en sväng till.


Älskar denna bild.


Puss hejs.

Av Sofia - 3 april 2008 18:07

Hm.. jag undrar om man verkligen får ha djur i skolan. Blev lite chockad när jag kom till sofforna och en tjej ur skolan satt där med en liten valp i famnen. Den var fruktansvärt söt men med tanke på allergikerna är det ju inte så smart. Jag tror det var en jack russel och de är ju inte allergivänliga vad jag vet..? Den kanske inte hade någon som kunde vara hemma med den...


Milton har iaf varit hemma en lång stund idag och utan problem. Sån tur att han (än så länge) inte förstört något. Vid matbordet pratade vi om så tur vi haft. Milton är verkligen trygg i sig själv och det är en väldigt bra egenskap. Snart ska vi ut på en promenad, ska bara smälta maten lite till.

 Ha det gott! Hejs.

Av Sofia - 3 april 2008 10:46

Synd att de hade tjorv med kortapparaten på Nordh´s och vi hade inga kontanter på oss så då for vi istället på Djurmagasinet. Där hade de en enda godisbag kvar på rea så den köpte vi. Sedan även ett mjukisdjur i form av en åsna som kommer bli kallad Ior. Den provade vi igår på gårdsplanen. Milton blev tokig i leksaken vilket ledde till mycket motivation. När vi sedan skulle sluta ville han inte alls. Det var grymt positivt!


Inomhus tränade vi lite targets eller shejping, jag vet inte riktigt vad som är skillnaden. Vi använde oss av en musmatta och skål som han skulle trampa på för att få belöning. Jag trodde inte han skulle förstå vad han skulle göra men vad lättlärda de är! Han var jätteduktig! Jag vet dock inte exakt varför detta är nyttigt, men jag vet att han får jobba för belöningen iaf. Ska läsa på lite mer.


Nu ska jag jobba. Kramkram.


Av Sofia - 2 april 2008 11:46

Jag ska försöka sluta lite tidigare idag. Jag och syster har planerat att köpa något åt vovven, belöningsleksak och kanske spåna på något som han kan få i födelsedagspresent. Man måste faktiskt tänka igenom vad man ska köpa för annars kan man kasta bort pengar i onödan. Vid jul köpte jag en dyr mjukisleksak som han bet sönder på mindre än två minuter... det ska inte hända igen. Jag funderar lite på vad jag kan köpa i sånna fall. Kanske en keramikskål som jag tidigare nämt och någon riktigt rolig leksak. Något gott också.


Jag har reserverat lite böcker på biblan. Lydnadsboken och två klickerböcker. Längtar!


Puss och kram. 

Ovido - Quiz & Flashcards