Direktlänk till inlägg 5 maj 2008

Polis nästa?

Av Sofia - 5 maj 2008 20:20

Fick veta att jag ska jobba med en kille från klassen på SCA i sommar. Så trevligt!! Vi ska jobba första perioden, 3 veckor. Många av mina vänner ska jobba nästan hela sommaren. Visst det är toppen att tjäna lite pengar men jag kan säga att jag är inte avundsjuk. Jag känner att 3 veckor kan jag offra av sommarlovet men inte mycket mer. Det är så skönt, så underbar och viktigt att man verkligen vilar upp sig när det går. Jobba kommer man ändå måsta göra när man blir gammal, denna sommar är dessutom vårat sista sommarlov för nästa år går man ju ut. Nej denna sommar ska vara fylld av ledighet med solning på stranden, bad i havet, shopping i städer, härliga promenader, sena grillkvällar och mycket mycket mer. Jag längtar dit.


Men när jag tänker att nästa år går man ut så får man ju lite ångest. Vad ska man göra? Ska man ta ett friår, resa, småjobba, söka till högskola?? Frågan är inte enkel men visst har jag lite funderingar. Sedan jag varit liten har jag velat bli veterinär men den drömmen försvann när jag började gymnasiet för i sånna fall skulle jag ha gått natur. Men det här med matte och nk på så svår nivå har nog inte varit min grej, nej det här med djur är min hoppy, min passion. Sedan har jag som liten velat bli ridlärare men nja, hästar får vara min hobby. Sedan vet jag inte om jag drömt om något som liten men delfinskötare är väl något som vi alla velat bli eller? Alltså seriöst, jag har faktiskt haft funderingar på polisyrket ett längre tag. Jag är ju ingen liten, bräcklig, svag tjej utan istället ganska stabil. Hälsokraven de kräver uppfyller jag och det här men kondition och styrka tror jag inte borde vara något problem. Så polis är något som är det "hetaste" alternativet just nu. Något som också är intressant är att det finns ju både ridande poliser (jag kan rida) och hundförade (jag har hund). Vad man blir får man se. Man måste däremot vara 20 år det år man söker in så det blir för mig då alltså ett friår efter gymnasiet, om man nu ens kommer in. Det är en hel del tester, psykiska som fysiska, intervjuer, svenska-prov... Man blir lite nervös men det får man ta då.


Jag måste ju bara säga att vi varit ut på en härlig prommis idag. Hunden var så pigg och glad, sprang fortare än någonsin, hit och dit. Just nu sitter han här brevid och lyssnar när jag knapprar på tagenterna. Milton är lugn inne och ger gärnet ute! Precis som det ska va.


Lyssnar på en otroligt bra låt, kanske en av de bästa. Partik Isaksson och Sarah D F. Den känns så aktuell för mig just nu. Lyssna själv! http://www.youtube.com/watch?v=bCsG7ZXylSw&feature=related


Nu säger jag tack och hej! Kram.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - 25 augusti 2008 18:04

Hej kära bloggläsare!! Nu tar jag mitt pick och pack och flyttar över till www.sofiaberggren.blogspot.com.   Kram!!   ...

Av Sofia - 23 augusti 2008 13:56

Igår hängde vi på Nodo i några timmar. Fikade, pratade och träffade lite fulla människor. Vid elva-tiden for vi till Shell och köpte lite godis och chips för att sedan mysa i Annas stuga. Halv fem var klockan när jag kom hem.   Idag klev jag upp kri...

Av Sofia - 22 augusti 2008 17:30

Mycket har hänt sedan vi sågs sist!! Måndag morgon bar det av till Umeå, jag, Anna, Cissi och Hanna. Vi bodde i Hannas systers lägga, en bit utanför stan. Det var en stor etta, drygt 40 kvm. Ljus, fin och modern skulle jag säga. Ja, måndag iaf, tog v...

Av Sofia - 17 augusti 2008 15:09

För ungefär en timme sedan vaknade jag. Sent kan man tycka men inte om man kom hem kl 6 på morgonen.   I fredags bestämde vi, jag, Hanna och Anna att vi skulle fara till Arnemark och lyssna på Birger Skoglund. Vid 18-tiden dammande vi iväg i Hannas ...

Av Sofia - 16 augusti 2008 10:52

Idag är det sommar, på riktigt. Jag blev nästan chockad när jag kikade ut ur husvagnsfönstret, solsken! Just ja, jag kanske inte har berättat. Jag och syrran sover i husvagnen fast igår sov jag där ensam (med hund). Husvagnen var alldeles kall, 9 gra...

Ovido - Quiz & Flashcards